my sweet supporters..^_~

Saturday, 10 December 2011

alamak pkul brapa nieyh..????
arghh..!!!!
ak "ter"lambat bgun..
macam mana niey..??dah tak smpat slat subuh..??!!!!!!?????!!

prnah tak krang jd cam nieyh..??
"ter"lambat, "ter"lewat, "ter"babas dan ap2 ag prkataan "ter" utk bgun subuh..
bler da jd cm nieyh, pasti ad sebeban dan segunung rasa brsalah yg amat sgat dlm ati krang(bagi yg mmentingkan solat) kan..??
erm, ani taw rmai slalu jd cam nieyh..especially STUDENT..!!(tak trmasuk ani)hehe
bgun lambat gara2 tdur lambat..
bler mak tnye nper bgun lmbat..
alasannye, malam td wat assignment, ad discussion...!!!
padahal wat assignment/h.work ta smpai bbrapa seconds...yg lain tuh mrapu aj..
mnyembang..mengumpat..layan movie..muka buku..brgayut..ntah ap2 ag yg tak pnting kter wat smpai kdg2 lupa malam udah smakin mghampiri pagi..
-
-
bler dah "ter"tinggal subuh, slalunyer ap krang akan wat..??
1) celik mata tgok jam..7.30 am.."owh, da lmbat..smbung tdo dlu lar..zuhur sat g ak qada' subuh.."

2) celik mata tgok jam..8.30 am.."eh, lmbat lak ak bgun pg nieyh.."dgan mke tak brsalah trus tarik tuala p mandi n ajak mbe g breakfast..

3)celik mata dan mggeliat..ingatkan bru pkul 6.30 am sbab bilik glap aj..r.mate ak pown tak bgun ag(tak taw r.mate tdur blek slpas subuh)..tdur 5 minit lar sat g ak bgun slat..blum pkul 7 ag..(tak sedar jam dah mnginjak pklu 9 pg..sah2 lar subuh "ter"lepas..!!)bler bgun tgok jam, dgan mke trperanjat ala beruk bru dpat psang trus marah r.mate.."kenapa ko tak kjut ak..??ala, ak tak slat subuh ag..!!"(aik, ta psal2 r.mate kne marah..; >)

4) celik mata tgok jam..7.45 am.."uish, udah lmbat nieyh" trus bgun lari p blek air ambik wuduk dan solat..

haaa...yg mana korang..??fikir2kan lah..
-
-
Rasulullah SAW prnah berdoa "Ya Allah, berkatilah umatku selama mereka suka bangun subuh(iaitu mengerjakannya)." (Hadis riwayat Termizi, Abu Daud, Ahmad dan Ibnu Majah)

kt cnie ani nak share 7 kaedah mmbantu diri untk bangun pagi:
1) Tidur awal
secara logiknye, klu kter tdo awal for sure lar kter akan bgun awal..(tp tak taw plak klu org tu mmg hobi tdur smpai matahari trpacak atas kpala pown tak bgun2 ag; )

2)memelihara adab tidur
berwuduk dan ktika di atas pmbaringn dduk smbil mghimpunkan kedua2 tlapak tgan dan mniupkan keatasnya slepas mmbaca surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Naas kemudian sapu keseluruh badan..dah bleh tdur ker..??eh, blom ag..bacelar doa tdur dlu yer..
بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
bismikallahumma ahya wa amutu (dengan nama-Mu ya Allah aku hdup dan mati)

3) memenuhkan dada dgn iman dan "amal soleh
org yg beriman sntiasa akan berusaha utk melaksanakan sgala printah allah^_^

4)menjauhi perbuatan maksiat
ap kene mgena solat subuh dgan maksiat..??klu krang nak taw, maksiat adalah pghalang bg anak2 adam utk bgun bg mengerjakan slat subuh sbab bler da mlakukan maksiat ia akan mlemahkan naluri beramal soleh dan mghakis keyakinan kpada jnji2 kbaikan drpada Allah Taala.

5) mengetahui kelebihan solat subuh dan fadhilat mengerjakannya di Masjid
"Dari Aishah r.a telah bersabda Rasulullah SAW, dua rakaat solat Fajar (solat subuh) pahalanya lebih indah daripada dnia dan seisinya "

6) mengetahui kesan mninggalkan solat subuh
apabila sdah mgetahui kesan mninggalkan subuh, scara automatiknye kter akn sdaya upaya bgun utk mgerjakan solat subuh walaupun mase tu kter rase mgantuk sgat..!

7)menjauhi sifat2 munafik
i.allah allah akan prmudahkan kter utk bgun dan menjalankan perintahNya tnpa ada sbarang masalah..
-
-
persoalan yg biasa timbul bler da "ter" lepas subuh..
* ish, mcam mana nieyh..??ble masa yg pling ssuai utk qada' subuh?
mgikut ap yg ani prnah bace, kiter bleh qada' sbuh stelah kter trjaga dari tdur..tak prlu mnungu waktu zuhur utk qada'
sama jge klu kter terlewat bgun(tak trjaga ktika subuh), kter bleh trus solat subuh(niat solat subuh, bkan qada')
* niat qada'?
sama sperti niat slat fardhu
sbagai cntoh qada' subuh: sahaja ak menunaikan slat subuh 2 rakaat kerana allah taala

p/s: jika ani ad tersalah mmberi informasi, sila prbetulkan..
ani hnye insan biasa yg sring mlakukan kesalahan..ap yg ani coretkan pd ari nieyh adalah dgan niat utk brkogsi dgan smua..; )

rujukan: tanya ustaz
darul ulum online








..SUDA BACE..?? COMMENT LAR SIKIT..^_^

2 suka bagi nasihat kat ani:

CekbOlat-bOlat said...

wahhh.. nsihat yg sgt baik ^^ tengss

hunny bunny said...

to cekbolat:
same2..moga bg manfaat yer..; )